Koulutukset ammattilaisille

Hyvinvointia ja oppimisen iloa yhteisopettajuudesta

Tarjoamme yksilöllistä koulutusta varhaiskasvatukselle, kouluille, kunnille ja hankkeille yhteisopettajuudesta. Meillä on pitkä kokemus yhteisopettajuudesta ja sen eri muodoista. Hyödynnämme tätä yhdessä uusimman tutkimustiedon kanssa koulutuksessa. Koulutus sisältää teorian ja esimerkkien lisäksi käytännön työkaluja, joilla opettajat voivat toteuttaa yhteisopettajuutta omassa työssään. 

Koulutusratkaisut sovitaan yksilöllisesti. Koulutus toteutetaan lähi- tai etäkoulutuksena toiveiden mukaan. 

Yhteydenotot: info@alberobello.fi  0505316457/ Laura Niinikivi.

Yhteisopettajuuskoulutus


Yhteisopettajuuskoulutus on koulutusohjelma, jossa opettajat saavat valmennusta yhteisopettajuuteen. Tämä koulutus auttaa opettajia ymmärtämään, miten työskennellä tehokkaasti yhdessä. Sen tarkoituksena ovat:


Tiimityö: Opettajat oppivat työskentelemään tiiminä, jakamaan vastuita ja hyödyntämään toistensa vahvuuksia.

Yhteistyön mallintaminen: Koulutuksessa opettajat antavat esimerkkejä siitä, miten he voivat mallintaa hyviä työskentelytapoja oppilailleen.

Opetuksen eriyttäminen: Opettajat oppivat eriyttämään opetustaan vastatakseen erilaisten oppilaiden tarpeita ja oppimistyylejä.

Yhteisöllisyyden rakentaminen: Koulutus korostaa yhteisön merkitystä kouluympäristössä, jossa jokainen tuntee kuuluvansa ryhmään.

Oppimisen ilo: Tavoitteena on luoda innostava oppimisympäristö, jossa oppilaat nauttivat oppimisesta ja ovat motivoituneita kehittymään.

Opettamisen ilo: Opettajille opetetaan, miten säilyttää innostus opettamiseen ja tehdä siitä nautinnollista sekä itselleen että oppilailleen.


Koulutusohjelma koostuu seuraavista osista:


Lisätietoja saat osoitteesta info@alberobello.fi.



Tiimiopettajuus ja digitalisaatio

Jo kymmenen vuoden ajan olemme tehneet luokanopettajan työtä yhteisopettajuuden keinoin. Oheisessa videossa kokemuksia nyt vuoden kestäneestä tiimiopettajuudesta neljän luokanopettajan, erityisopettajan ja kolmen koulunkäynnin ohjaajan kanssa. Videossa tuodaan myös esille, mitä hyötyä digitalisaatiosta on tiimiopettajuudessa. 

Yhteissuunnittelu on tärkeää tiimiopettajuudessa. Suunnittelussa on kannattavaa hyöydyntää sähköisiä tiimialustuja. Reaaliaikainen tieto saavuttaa näin koko tiimin. 

Tiimiopettajuus, suunnittelupohja

Tiimiopettajuutta Laurentius-koulussa (L-U 15.2.2023)

Avoimilla ovilla voidaan tuoda huoltajille näkyväksi, miten tiimiopettajuus ja muuntojoustavat oppimisympäristöt näyttäytyvät koulun arjessa ja oppilaan koulupäivässä. 

Aina yhteisopettajuutta ei ole mahdollista toteuttaa arjessa päivittäin. Ohessa esimerkkejä, joissa yhteisopettajuutta on hyödynnetty projektiluontoisessa työskentelyssä. Työskentelyssä on hyödynnetty etäyhteyksiä ja tutoropettajatoimintaa. 

Yhteisopettajuutta tutortoiminnan avulla

LUMOTTU LUMIUKKO

Luokat osallistuivat toimintatuokioihin, joita ohjasivat heidän omat opettajansa  yhdessä Lohja lukee! Lojo läser! -hankkeen lukukoordinaattorin ja kaupungin digitutorin avulla. 

Elämysmatkalaukku houkutti oppilaat tarinan äärelle ja Pikku pupu kutsui lapset kuuntelemaan tarinaa Lumottu lumiukko. Kirjan avulla opiskelimme kolmea tapaa lukea kirjaa: Luen kuvat, luen sanat ja kerron omin sanoin.

Opetajat mallinsivat ensin kuvien lukemista. Sitten luettiin teksti ja pohdittiin täydensikö se kuvia. Kertomuksen juoni palautettiin mieleen nostamalla pussukasta tarinaan sopivia esineitä, joiden avulla kerrottiin kirjan tapahtumat omin sanoin.

Omin sanoin kertomista harjoiteltiin edelleen hyödyntämällä iPadien Puppet Pals -appia. Kyseinen aplikaatio on yksinkertainen sovellus animaatioiden tekoon. Lapsille opetettiin Puppet Palsin käyttö, jonka jälkeen parit työstivät pienet videot Lumottu lumiukko -kirjan tapahtumista. Kuvat kirjan päähenkiköistä sekä animaation tausta oli työstetty etukäteen taito-ja taideaineiden tunneilla.

Yhteisopettajuustyöskentely mahdollisti tässä projektissa opettajan kouluttamisen ja oppilaiden opettamisen. Työskentely mahdollisti myös joustavat ryhmittelyt luokassa, koska opettajaresurssia oli käytössä enemmän kuin tavallisesti. Eriyttäminen alas- ja ylöspäin olivat mahdollisia.

Yhteisopettajuutta etäyhteyksillä

Neljä luokanopettajaa ja kolme peruskoulun luokkaa vuosiluokilta 1-3 toteuttivat lukuvuoden mittaisen yhteisopettajuusprojektin. Projektin aikana etäyhteys muodostettiin toisien luokkien kanssa 1h/vko. Etäyhteyden aikana päästiin vuorovaikuttamaan toisten luokkien kanssa, kokemaan yhteisiä opetustuokioita ja luomaan uutta kuvataiteen ja kirjallisuuden keinoin. Yhteydenpito toteutui meet-tuokioiden avulla. 

Projektin loppuhuipentumana koottiin lasten yhteinen taidenäyttely, Ystävyyttä yli rajojen kaupungin pääkirjastoon. Kirjallisuuden lisäksi töiden taustalla oli lohjalainen ympäristö. Kaupungille tyypillisiä ympäristöjä ovat metsä ja harju, järvet sekä kaupunkimaisema. Näihin ympäristöihin liittyvät teokset oli koottu näyttelytilassa omille alueilleen.  

Näyttelytilan päädyssä oli upea yhteisteos Siivet. Yhteisteoksen tarkoituksena oli korostaa kaupungin lapsille tarjoaamaa turvallista ja monipuolisen kasvuympäristöä, josta on hyvä ponnistaa omille siiville. Siiville, jotka kantavat meitä juuri sinne, minne haluamme tulevaisuudessa kulkea. Yhteisteosta laajennettiin sosiaalisen median keinoin. Näyttelyvierailla oli mahdollisuus julkaista oma kuva projektin instagramtilille #lastenlohja.